Blog

De voordelen van online aanwezigheidsregistratie

Aanwezigheidsregistratie wordt door bedrijven toegepast om inzichtelijk te maken welke medewerkers op de werkvloer aanwezig zijn. Het in- en uitklokken middels een digitale prikklok draagt bij aan een sluitende aanwezigheidsregistratie. Zo heeft u online op één plek zicht op wie er aan het werk is en waar de medewerkers zich bevinden. Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van online aanwezigheidsregistratie. Hier zitten 5 grote voordelen aan.

De functies van een kloksysteem: meer dan tijdregistratie alleen

Moderne kloksystemen reguleren de urenregistratie van medewerkers middels in- en uitklokmogelijkheden via verschillende boekingsterminals. Daarbij horen registratie-instrumenten als een badge, pas of biometrische controle. Op deze manier worden de precies gewerkte uren bijgehouden en is zichtbaar welke medewerkers zich op locatie bevinden. Daarnaast hebben ze tal van functies geïntegreerd met de software die u gebruikt om tijd en kosten te besparen op registratie en planning.

Hoe werkt een prikklok? De moderne prikklok uitgelegd

De prikklok wordt hoofdzakelijk gebruikt om de urenregistratie van medewerkers bij te houden. Eerder werd middels een mechanische prikklok en prikkaart de gewerkte uren van medewerkers gecontroleerd om zichtbaar te maken wie aan- en afwezig was op de werkvloer. Tegenwoordig is deze controle verplicht. Om het werkgevers te vergemakkelijken zijn er digitale prikkloksystemen op de markt, die de tijd om gewerkte uren te registreren vermindert. In deze blog leggen we uit hoe deze moderne prikklokken werken.

Inklokken op werk gaat tegenwoordig digitaal

Het woord ‘inklokken’ kan wat ouderwets klinken. En dat is niet gek. De eerste inkloksystemen, ook wel een prikklok genoemd, waren mechanische apparaten die vaak bij de ingang van een werkplaats of afdeling hingen. Werknemers konden daar een kartonnen kaartje insteken, waar dan een datum en tijdstip op werd gestempeld.

Tegenwoordig hoeft dat niet meer op die manier. Moderne inkloksystemen, of de moderne prikklokken, werken nu digitaal, waarbij er wordt ingeklokt met bijvoorbeeld een code, pasje, vingerafdruk of gezicht. Deze zijn vaak alleen toegankelijk op de werkplek zelf. Er zijn ook oplossingen om vanuit huis of vanaf andere plekken in te klokken, via laptops of smartphones.

Bespaar tijd met een urenregistratiesysteem

Het bijhouden van de gewerkte uren van het personeel is voor Europese bedrijven verplicht. Zo kan namelijk worden ingezien of bedrijven zich aan de minimale rusttijden houden. U kunt er met uw organisatie voor kiezen om dit alleen te doen omdat het moet, en er verder niet naar om kijken. Maar, u kunt er ook uw voordeel mee doen. Met een goed werkend urenregistratiesysteem hoeft het niet veel tijd te kosten om de uren bij te houden. Daarnaast kunt u er waardevolle inzichten uithalen, en kan het systeem vaak gekoppeld worden aan andere bedrijfssoftware. Zo bespaart u juist tijd!

De vier voordelen van online urenregistratie

Het is voor bedrijven verplicht om een vorm van urenregistratie te hanteren, ofwel: de gewerkte uren moeten worden bijgehouden. Hoe dat vervolgens gebeurt, verschilt per bedrijf. Het kan bijvoorbeeld op papier, maar veel bedrijven kiezen ervoor om een online systeem te hanteren, waar werknemers en managers makkelijk bij kunnen ongeacht hun locatie. Afhankelijk van de software kan urenregistratie veel voordelen hebben voor uw organisatie. Die vier voordelen zullen we in dit blog behandelen.

Wanneer kiest u voor een urenregistratiesysteem voor personeel?

Elk bedrijf heeft te maken met verlofaanvragen. Niet alleen voor vakanties of zwangerschappen, die vaak ver van tevoren kunnen worden doorgegeven, maar ook voor onverhoopte zaken, zoals ziekte of een tandartsbezoek. Organisaties kijken steeds vaker naar de manier waarop die verlofaanvragen worden ingediend en behandeld.

Dat kan nog best een gedoe vormen. Vaak is de planning al een puzzel en daarbij komt dat elk bedrijf anders is. In de voedselindustrie, of andere branches met onregelmatige werktijden, moet de verlofaanvraag misschien op een andere manier worden geregeld dan op kantoor. Daarnaast wil iedereen er zo min mogelijk tijd aan kwijt zijn.

Wanneer kiest u voor een urenregistratiesysteem voor personeel?

Het registreren van uren is verplicht voor alle bedrijven binnen de Europese Unie. De manier waarop uren worden geregistreerd is echter aan organisaties zelf. Uren kunnen handmatig worden geregistreerd, in een Excelbestand of op papier. Een andere mogelijkheid is het instellen van een online urenregistratiesysteem. In deze blog zullen we vertellen wat hiermee wordt bedoeld, wat de voordelen hiervan zijn en wanneer u voor een urenregistratiesysteem kunt kiezen.

Hoe regelt u het inklokken van personeel?

Het registreren van uren is een tijdrovende en lastige klus. Een inkloksysteem maakt het een stuk gemakkelijker om uren te registreren. Maar hoe gaat dit in zijn werk en wat zijn de voordelen hiervan? Dat leggen we in deze blog uit.